Syrena 105
Spotkana podczas dzisiejszego Pikniku Lotniczego zorganizowanego przez Aeroklub Szczeciński na terenie imprezy Syrenka 105. Ucieszyła oko jako jeden z nielicznych aut na lotniczym przedstawieniu. Czekam na następcę który powoli powstaje na nowo - odradza się jak feniks z popiołów. I fajnie wygląda - na papierze. Wersja przedprodukcyjna za bardzo kanciata jeszcze. Ale wracam do ... Syrenki:Syrena 105 była produkowana w 1972 roku przez FSO, a następnie po przeniesieniu całości produkcji w latach 1972-1983 w FSM. 30 sierpnia 1972 w FSM rozpoczęto systemem potokowym montaż i produkcję tego typu samochodu.
Pierwsze modele 105 produkowano jednocześnie na Żeraniu i w Bielsku do czasu całkowitego przeniesienia produkcji do Bielska. Samochody te różniły się tylko znaczkami (warszawskie FSO, bielskie WSM – „Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego”), po zmianie nazwy fabryki zastąpionym znaczkiem FSM. Od poprzednika odróżniają go drzwi z zawiasami umieszczonymi na przednim słupku nadwozia (jak w większości współczesnych samochodów). Zastosowano klamki zewnętrzne pochodzące z modelu Polski Fiat 125p. Obniżono o 2 cm krawędź tylnych bocznych okien. Wewnątrz siedzenia przednie wyposażono w blokadę położenia. Zastosowano prostokątne tylne światła odblaskowe obok kloszy lamp tylnych. W 1975 roku wprowadzono także dwuobwodowy układ hamulcowy. W Warszawie powstało 3571 egzemplarzy Syreny 105.
Od 1975 roku produkowano także wersję Syrena 105 Lux z lewarkiem zmiany biegów i dźwignią hamulca pomocniczego w podłodze między siedzeniami. Więcej pod adresem: https://pl.wikipedia.org/wiki/Syrena_(samoch%C3%B3d)#Syrena_105
Reply to this post
Prześlij komentarz